X
تبلیغات
رایتل
پاورلیفتر
بدان که خداوند بر همه چیز آگاه است . پس بنگر که چگونه باید باشی ...
آرشیو
موضوع بندی
سه‌شنبه 8 خرداد‌ماه سال 1386
رابطه سن و ورزش های قدرتی

امروزه انجام تمرین های ورزشی قدرتی ( وزنه برداری ، پرس سینه و ... ) رواج زیادی پیداکرده است . باید در انجام چنین ورزش هایی دقت کرد ، چرا که در برخی موارد این تمرین ها ممکن است سلامتی ما را به خطر بیندازد .
آیا افراد مسن هم از تمرینات وزنه ای سود می برند ؟

تحقیقات نشان داده که حتی در سن 90 سالگی هم استقامت عضلات و اسکلت بدن با انجام تمرین متناسب ، افزایش می یابد ولی افراد مسن باید دقت کنند که احتمال وجود فشار خون بالا ، بیماری های دیسک کمر و بیماری های قلبی – عروقی در آنها بالاتر از افراد جوان است ، بنابراین افراد مسن حتماً باید با کسب اجازه از پزشک معالج خود ، از این وزنه ها استفاده کنند تا مقاومت بدن خود را افزایش داده و به طول عمر خود بیفزایند .

برای گرفتن نتیجه بهتر از وزنه زدن و انجام تمرینات استقامتی ، بهتر است که قبل از شروع تمرین بدن خودتان را خوب گرم کنید . برا ی این کار می توانید از چند نرمش و حرکت کششی معمولی استفاده کنید .

سعی کنید خوب نفس کشیدن را یاد بگیرید . معمولا وقتی افراد وزنه ای را بلند می کنند به طور فلکسی نفس شان را حبس می کنند تا در واقع قفسه سینه خود را ثابت تر نگه دارند و قدرت عضلات خود را افزایش بدهند. باید بگویم که این وضعیت برای مدت کوتاه ، ممکن است مشکلی را به وجود نیاورد ولی اگر برای بیش از چند ثانیه ادامه یابد موجب بسته شدن دهانه ورودی نای می شود و در نتیجه اکسیژن کمتری به عروق می رسد و کاهش جریان نفس را به دنبا ل دارد .

سپس می تواند پس از مدت کوتاهی موجب سیاهی رفتن چشم ها و افتادن روی زمین بشود . پس سعی کنید وقتی وزنه ای را بلند می کنید و به نقطه اوج تمرین ( بالا بردن وزنه ) می رسید ، نفس خود را برای مدت زیاد حبس نکنید و بهتر است تمرین کنید که سیکل تنفسی شما طوری قرار بگیرد که وقتی وزنه را بالا می برید ، حالت بازدم و وقتی وزنه را پایین می آورید ، عمل دم را انجام بدهید تا اکسیژن رسانی به خون شما مختل نشود .
هم چنین بهتر است هم از راه دهان و هم از راه بینی تنفس کنید بهتر است وزنه (هالتر ) را به آرامی پایین بیاورید . اگر با سرعت زیاد وزنه را پایین بیاورید عضلات شما با سرعت بیشتری دچار انقباض شده و در نتیجه بافت های عضلانی دچار آسیب دیدگی می شوند و پس از تمرین ، شما دچار دردهای عضلانی خواهید شد ، دردهایی که ممکن است چند روز طول بکشند و راحتی نتوانید از شر آنها خلاص شوید .

 
اما فواید تمرین های وزنه ای و قدرتی ، یک روش معمول برای افزایش بافت عضلانی وقدرت بدن است و می تواند موجب افزایش بافت بدون چربی بدن بشود . دیگر فایده این ورزش ها را افزایش تراکم بافت های استخوانی تشکیل می دهد که می تواند مانع از پوکی استخوانی بشود . این نوع ورزش سبب افزایش ترشح انسولین و بهتر شدن تنظیم قندخون می شود. همچنین می تواند موجب تنظیم سوخت و ساز و چربی های خون شود و در پیشگیری از ایجاد بیماری های قلبی – عروقی نقش داشته باشد .


با توجه به فواید فوق ، به نظر می رسد که تمرینات استقامتی هم فوایدی دارند که سبب می شود این نوع ورزش را نیز در برنامه روزانه خود قراربدهیم . همچنین به یاد داشته باشیم که امروزه در بسیاری از مراکز بازتوانی قلبی – عروقی ، برخی تمرینات خاص استقامتی ( زیر نظر دقیق پزشکان متخصص ) برای افزایش قدرت بدن بیماران قلبی انجام می شود .
چه کسانی بهتر است تمرینات وزنه ای را انجام ندهند .

 
افرادی که هنوز مرحله بلوغ آنها کامل نشده است باید در مورد انجام وزنه برداری نگران باشند. اگر کودکان که هنوز بلوغ استخوانی شان تکمیل نشده است ، وزنه های سنگین و بیش از حد توانایی خود را بردارند ، ممکن است آسیب هایی در صفحات رشد استخوانی شان ایجاد شود . بنابراین توصیه می شود که انجام تمرین های وزنه ای درنوجوانان حتماً زیر نظر افراد مجرب و متخصص صورت پذیرد ، زیرا تمرین های استقامتی که خوب طراحی بشوند موجب افزایش قدرت بدن و عضلات نوجوانان می شود ولی در صورت انتخاب نابه جا و غلط وزنه ها از سوی افراد ناشی ، گاه آسیب های جبران ناپذیری به سیستم اسکلتی وارد می شود .

افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند ، خصوصاً افرادی که فشار خون در حال استراحت آنها بیشتر از 140/90 است ، باید از برداشتن وزنه های سنگین دوری کنند چون خطر پارگی عروق و ایجاد ایست ناگهانی قلبی – عروقی این افراد را تهدید می کند .


افرادی که مبتلا به فتق ( به علت ضعف در جدارشکم ) هستند ، بهتر است از انجام این گونه تمرین ها خودداری کنند چون خطر تشدید فتق و حتی پارگی کیسه فتق برای آنها متصور است .
افرادی که دچار درد در قسمت های تحتانی ناحیه کمر هستند و پا سابقه آسیب در دیسک های بین مهره ای دارند اگر وزنه های نادرستی را بردارند ممکن است دچار تشدید درد و در مواردی حتی آسیب نخاع بشوند ، بنابراین حتماً قبل از شروع تمرین های استقامتی باید با یک پزشک مشاوره کنند .

به نقل از :‌ BodyBuilding Persian Agency


برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
تعداد بازدیدکنندگان : 508793


free counters

Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها