پاورلیفتر

بدان که خداوند بر همه چیز آگاه است . پس بنگر که چگونه باید باشی ...

پاورلیفتر

بدان که خداوند بر همه چیز آگاه است . پس بنگر که چگونه باید باشی ...

گلوتامین

همه چیز درباره گلوتامین :

گلوتامین یکی از اسید امینه هایی که خود بدن قادر به ساخت ان میباشد به همین دلیل هم تا چندی پیش جز امینو اسید های غیر ضروری دسته بندی میشدزمانی که نیاز بدن به این امینو اسید در شرایط ویژه ای مانند ورزش و عفونتها افزایش پیدا میکند مقادیری کگه بدن تولید میکند کفاف نیازش را نمیدهد و به همین دلیل هم این امینو اسید جزو امینو اسید های نیمه ضروری تقسیم بندی شد. محل اصلی ذخیره و تولید این تمینو اسید در بدن عضلات هستندگلوتامین با ذخیره ی اب در عضلات مراحل سنتز پروتئین و رشد عضلانی را فراهم میسازد.اگر مقادیر گلوتامین در عضلات کاهش یابد تعادل اب و حفظ ان در عضله با مشکل مواجه میشدو همین موجبات از دست دادن حجم عضلانی را فرهم میسازد.این امینو اسید به خصوص برای پرورش کارها که به علت تمرین شدید نیازشان به گلوتامین افزایش پیدا میکند از اهمخییت خاصی برخوردار میباشد.

در چندین تحقیق مشخص شده که گلوتامین میتواند عضلات را در شرایط انابولیک خوبی قرار دهدو بااعث افزایش حجم انها شود.علاوه بر این گلوتامین بهبود عضلات را بعد از یک تمرین سنگین افزایش میدهد.و بعضی از ورزش کاران از دم عضلانی بهتر و افزایش قدارت عضلانی بیشتر سخن میگویند.عده ی دیگری هم افزایش وزن و ... رو بعد از مصرف اون گزارش میکنند و افزایش

گیلکوژن عضلات و اب در انها میتواند توجیه کننده ی این مسائل باشد.هنوز هم بهترین دوز مصرف کراتین مورد بحث است.و در این مورد اختلاف نظر وجود دارد .با وجود این چون نیاز گلوتامین در پرورش اندامها به شدت افزایش میابد نیاز یک حرفه ای به گلوتامین حدود 20 تا 50 گرم در روز تخمین زده میشود.حتی با مصرف ÷روتئین زیاد در طول روز این نیازتامین نمیشود.

چون گلوتامین به حرارت حساس است و احتمالا پخت و پز مقدار گلوتامین موجود در مواد غذایی را از بین میبرد.مصرف 20 تا 50 گرم گلوتامین در روز میتواند نیازهای یک حرفه ای را مرتفع سازد.برای این کار باید مقادیر فوق را در 4 تا 6 وعده ی جداگانه مصرف کرد.(که یکی از این وعده ها باید بلاافاصله بعد از بلند شدن از خواب و یکی از انها باید بلافاصله قبل از خواب مصرف شود) تا بتوان حداکثر تحریک را در بدن برای ازاد ساختن هورمون رشد ایجاد کرد. و دو وعده یدیگر بلافاصله قبل و بعد از تمرین است.

در ابتدا تصور میشد که جذب گلو تامین از راه خوراکی نا چیز است .اما در یک تحقیق که در سال 1955 انجام شد این موضوع رد شد و از طرفی هم ثابت شد که این گلوتامین میتواند مقادیر ترشح هورمون رشد را تا مقادیر زیادی افزایش دهند. مصرف گلوتامین همراه با عوارض نیست و حتی در مقادیر چندین برابر دوز هم توصیه شده و عوارضی هم مشاهده نشده است .

::..::..::..::..::..

یکی از دوستان هم خواسته بود درباره مسابقات پرس سینه قهرمانی جهان خبری به دست بیارم که باید بگم این مسابقات برگزار شد و نتایج و رده بندی رو میتونین در این لینک ببینین .

 

رابطه سن و ورزش های قدرتی

امروزه انجام تمرین های ورزشی قدرتی ( وزنه برداری ، پرس سینه و ... ) رواج زیادی پیداکرده است . باید در انجام چنین ورزش هایی دقت کرد ، چرا که در برخی موارد این تمرین ها ممکن است سلامتی ما را به خطر بیندازد .
آیا افراد مسن هم از تمرینات وزنه ای سود می برند ؟

تحقیقات نشان داده که حتی در سن 90 سالگی هم استقامت عضلات و اسکلت بدن با انجام تمرین متناسب ، افزایش می یابد ولی افراد مسن باید دقت کنند که احتمال وجود فشار خون بالا ، بیماری های دیسک کمر و بیماری های قلبی – عروقی در آنها بالاتر از افراد جوان است ، بنابراین افراد مسن حتماً باید با کسب اجازه از پزشک معالج خود ، از این وزنه ها استفاده کنند تا مقاومت بدن خود را افزایش داده و به طول عمر خود بیفزایند .

برای گرفتن نتیجه بهتر از وزنه زدن و انجام تمرینات استقامتی ، بهتر است که قبل از شروع تمرین بدن خودتان را خوب گرم کنید . برا ی این کار می توانید از چند نرمش و حرکت کششی معمولی استفاده کنید .

سعی کنید خوب نفس کشیدن را یاد بگیرید . معمولا وقتی افراد وزنه ای را بلند می کنند به طور فلکسی نفس شان را حبس می کنند تا در واقع قفسه سینه خود را ثابت تر نگه دارند و قدرت عضلات خود را افزایش بدهند. باید بگویم که این وضعیت برای مدت کوتاه ، ممکن است مشکلی را به وجود نیاورد ولی اگر برای بیش از چند ثانیه ادامه یابد موجب بسته شدن دهانه ورودی نای می شود و در نتیجه اکسیژن کمتری به عروق می رسد و کاهش جریان نفس را به دنبا ل دارد .

سپس می تواند پس از مدت کوتاهی موجب سیاهی رفتن چشم ها و افتادن روی زمین بشود . پس سعی کنید وقتی وزنه ای را بلند می کنید و به نقطه اوج تمرین ( بالا بردن وزنه ) می رسید ، نفس خود را برای مدت زیاد حبس نکنید و بهتر است تمرین کنید که سیکل تنفسی شما طوری قرار بگیرد که وقتی وزنه را بالا می برید ، حالت بازدم و وقتی وزنه را پایین می آورید ، عمل دم را انجام بدهید تا اکسیژن رسانی به خون شما مختل نشود .
هم چنین بهتر است هم از راه دهان و هم از راه بینی تنفس کنید بهتر است وزنه (هالتر ) را به آرامی پایین بیاورید . اگر با سرعت زیاد وزنه را پایین بیاورید عضلات شما با سرعت بیشتری دچار انقباض شده و در نتیجه بافت های عضلانی دچار آسیب دیدگی می شوند و پس از تمرین ، شما دچار دردهای عضلانی خواهید شد ، دردهایی که ممکن است چند روز طول بکشند و راحتی نتوانید از شر آنها خلاص شوید .

 
اما فواید تمرین های وزنه ای و قدرتی ، یک روش معمول برای افزایش بافت عضلانی وقدرت بدن است و می تواند موجب افزایش بافت بدون چربی بدن بشود . دیگر فایده این ورزش ها را افزایش تراکم بافت های استخوانی تشکیل می دهد که می تواند مانع از پوکی استخوانی بشود . این نوع ورزش سبب افزایش ترشح انسولین و بهتر شدن تنظیم قندخون می شود. همچنین می تواند موجب تنظیم سوخت و ساز و چربی های خون شود و در پیشگیری از ایجاد بیماری های قلبی – عروقی نقش داشته باشد .


با توجه به فواید فوق ، به نظر می رسد که تمرینات استقامتی هم فوایدی دارند که سبب می شود این نوع ورزش را نیز در برنامه روزانه خود قراربدهیم . همچنین به یاد داشته باشیم که امروزه در بسیاری از مراکز بازتوانی قلبی – عروقی ، برخی تمرینات خاص استقامتی ( زیر نظر دقیق پزشکان متخصص ) برای افزایش قدرت بدن بیماران قلبی انجام می شود .
چه کسانی بهتر است تمرینات وزنه ای را انجام ندهند .

 
افرادی که هنوز مرحله بلوغ آنها کامل نشده است باید در مورد انجام وزنه برداری نگران باشند. اگر کودکان که هنوز بلوغ استخوانی شان تکمیل نشده است ، وزنه های سنگین و بیش از حد توانایی خود را بردارند ، ممکن است آسیب هایی در صفحات رشد استخوانی شان ایجاد شود . بنابراین توصیه می شود که انجام تمرین های وزنه ای درنوجوانان حتماً زیر نظر افراد مجرب و متخصص صورت پذیرد ، زیرا تمرین های استقامتی که خوب طراحی بشوند موجب افزایش قدرت بدن و عضلات نوجوانان می شود ولی در صورت انتخاب نابه جا و غلط وزنه ها از سوی افراد ناشی ، گاه آسیب های جبران ناپذیری به سیستم اسکلتی وارد می شود .

افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند ، خصوصاً افرادی که فشار خون در حال استراحت آنها بیشتر از 140/90 است ، باید از برداشتن وزنه های سنگین دوری کنند چون خطر پارگی عروق و ایجاد ایست ناگهانی قلبی – عروقی این افراد را تهدید می کند .


افرادی که مبتلا به فتق ( به علت ضعف در جدارشکم ) هستند ، بهتر است از انجام این گونه تمرین ها خودداری کنند چون خطر تشدید فتق و حتی پارگی کیسه فتق برای آنها متصور است .
افرادی که دچار درد در قسمت های تحتانی ناحیه کمر هستند و پا سابقه آسیب در دیسک های بین مهره ای دارند اگر وزنه های نادرستی را بردارند ممکن است دچار تشدید درد و در مواردی حتی آسیب نخاع بشوند ، بنابراین حتماً قبل از شروع تمرین های استقامتی باید با یک پزشک مشاوره کنند .

به نقل از :‌ BodyBuilding Persian Agency